صفحات

۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

چرا دنیا بدون خدا زیباتره؟

زندگی کوتاه است ، اما بیشترین فرصتی است که در اختیار ماست
درود
قبل از هر چیز بابت اینکه مدتی چیزی ننوشتم معذرت میخوام. دوستی چند روز پیش ازم پرسید وقتی میگی "دنیا بدون خدا زیباتره" ته دلت یه چیزی نمیگه مگه میشه؟ در جواب اون دوستم گفتم که این حرف رو با دلیل می زنم. توی این پست سعی دارم کمی از اون دلایل رو بیان کنم.
مطلبی در سایت سکولاریسم برای ایران از آقای سم هریس و ترجمه آقای فرزاد نازاری نقل شده که خلاصه ای از اون رو براتون می نویسم با کمی دخل و تصرف. متاسفانه فعلا مقدور نیست لینک دانلود اصل مطلب رو براتون بزارم اما مرجع سایت سکولاریسم برای ایرانه.
نظرسنجی های زیادی نشون دهنده اینه که کلمه بیخدا یا (Atheist) باعث ترد شدن فرد توسط جامعه میشه. 87 درصد از مردم آمریکا گفتن هرگز به وجود خدا شک نکردن و تنها 10 درصد خودشونو بی خدا می دونن که اون هم رو به کاهش ارزیابی شده. بی خدایان همواره آدمهایی ناشکیبا ، غیر اخلاقی ، افسرده و نادان تصور شدن.
1. مردم فکر می کنن بیخدایان معتقدن زندگی بی معنیه
برعکس این خداباوران هستن که نگران بی ارزشی زندگی هستن و تنها با وعده های شاد ابدی ، میتونن معنی برای این زندگی پیدا کنن. بی خدایان به این گرایش دارن که زندگی حتما با ارزشه و ارزشش هم به زندگی کردن ماست. وقتی کسی رو دوست داریم ، این دوست داشتن در زمان حال زیباست و با ارزش ، نیازی نیست برای با ارزش شدن ابدی بشه.
2. مردم فکر می کنن بیخدایان مسئول بزرگترین جنایات بشر هستن
خداباوران اغلب مدعی هستند که جنایات هیتلر ، استالین ، مائو و پولپت محصول بدیهی بی دینی بوده ، درحالیکه  اونها مثالهایی از جنون سیاسی ، نژادی وناسیونالیستی هستن. اجتماعی درتاریخ بشری وجود نداره که عذاب کشیده باشه چون مردمش خیلی زیاد منطقی ومعقول شده بودن. اشاره به جنگ های بزرگ خداباوران مثل جنگ های صلیبی ، جنگ های گسترش اسلام و ... هم بد نیست
3. مردم فکر می کنن بیخدایان معتقدن همه چیز اتفاقی بوجود اومده
این طرز فکر معمولا انتقادی به نظریه تکامل داروینه ولی اونایی که اینطور فکر می کنن قطعا نظریه تکامل رو یا اصلا نشنیدن یا نفهمیدن. صد البته هیچ بی خدایی ادعا نکرده که می دونه دقیقا چطور این دنیا بوجود اومده و در مقابل این خداباوران هستن که شدیدا اصرار بر این دارن که می دونن چی باعث بوجود اومدن دنیا شده. همونطور که قبلا هم گفتم، وقتی مسئله ای رو نمی دونیم بهتره اظهار نظر قطعی در موردش نکنیم. این کاریه که خداباوران در مورد بوجود اومدن دنیا می کنن. علم فیزیک و کیهان شناسی هنوز نتونسته شواهد کاملی برای تایید هر نوع نظریه قطعی در مورد بوجود اومدن دنیا پیدا کنه و تا وقتی پیدا نکرده هم ادعایی در این مورد نخواهد داشت. همینطور بی خدایان. ما بی خدایان معتقدیم که فعلا نمی دونیم چی باعث بوجود اومدن این دنیا شده ، اما می دونیم خدایی که خداباوران معرفی می کنن کاملا غیر منطقی و بعیده
4. مردم فکر می کنن بیخدایی ربطی به علم نداره
همینطور ممکنه دانشمند باشی و هنوز به خدا اعتقاد داشته باشی. اما نظر سنجی های بسیاری نشون داده که میزان علم با خداباوری رابطه عکس داره. برای نمونه 90 درصد از مردم عامی آمریکا به خدا اعتقاد دارن اما 93 درصد از اعضای آکادمی ملی علوم برعکس
5. مردم فکر می کنن بیخدایان مغرورن
وقتی دانشمندا چیزیو نمیدونن ( مثل اینکه چرا جهان بوجود آمده وچگونه اولین مولکول خود تکثیر کننده شکل گرفته) بهش اقرار می کنن. وانمود کردن به دونستن چیزی که نمیدونی مسئولیت بزرگیه توی علم. در صورتی که این خون زندگی ادیانه. یکی از خنده دار ترین مباحث مذهبی اینه که هی تو بحثهاشون به خودشون جایزه میدن برای اینکه حقایقی رو در باره کیهان شناسی و شیمی و بیولوژی می دونن که هیچ دانشمندی نمی دونه. درصورتی که وقتی درباره طبیعت ، کیهان و دنیای موجود ما ، سوال میشه بیخدایان فقط نظرات عملیشونو میگن، این غرور نیست این صداقت روشنفکریه.
6. مردم فکر میکنن بیخدایان از تجارب روحی برخوردار نیستن
البته توضیحی در این مورد لازمه. بیخدایان اصولا به روح اعتقادی ندارن. احساساتی که در مورد ما انسان ها اتفاق میافته مثل عشق ، ترس ، احترام و ... به هیچ عنوان روحی تلقی نمیشن بلکه همونطور که در زبان انگلیسی این مطلب تقریبا اصلاح شده در زبان فارسی هم بهتره به جای کلمه روحی ، کلمه ذهنی استفاده بشه. بیخدایان به هیچ عنوان در مورد مسائل ذهنی (عشق ، امید ، ترس ، احترام ، کمک به هم نوع و ...) با بقیه فرق نمی کنن. فرقی که این بین هست اینه که خداباوران همیشه موفقیت ها و شکست های خودشون رو مدیون و مربوط به قدرتی ماوراء الطبیعه می دونن ولی بیخدایان همه اتفاقات رو نتیجه رفتار خودشون و جامعه می دونن.
7. مردم فکر میکنن بیخدایان معتقدن که چیزی فراتر از زندگی انسان و ادراکش وجود نداره
دوباره تکرار میکنم. بیخدایان آزادانه به محدود بودن درک انسان اقرار کرده و میکنن. در صورتی که خداباوران اینطور نیستن. چیزی که واضحه اینه که ما همه کهکشان ها رو کاملا درک نمیکنیم و نمیفهمیم و بیشتر بدیهیه که نه تورات نه انجیل و نه قرآن بهترین شناخت ما از کیهانو منعکس نمی کنن. ما نمیدونیم که توی کیهان ، حیات پیچیده ای دیگه ای هست یا نه. اما شاید باشد، اگر هست، چنین موجوداتی میتونن فهمشونو از طبیعت خیلی بیشتر از ما رشد داده باشن. یه بیخدا میتونه آزادانه این احتمالاتو قبول کنه. ازنظر یک بیخدا، دنیای مطلقیت مذهبی، زیبایی و بیکرانی واقعیه جهانو به ابتذال می کشه و کسی برای فهمیدن این مطلب احتیاجی به مدرک نداره. و در مقابل خداباوران فکر می کنن که کل این دنیا فقط برای امتحان کردن انسان بوجود اومده. احتمالا نمی دونن که اگر همین الان کره زمین با یک شهاب سنگ بزرگ برخورد کنه و کل حیات روی زمین از بین بره ، در واقع هیچ اتفاق خاصی توی کیهان نیافتاده. میلیاردها ستاره ، سیاره ، سیارک و ... همچنان به همون روال قبلی خودشون ادامه خواهند داد.
8. مردم فکر میکنن بیخدایان این حقیقت که مذهب برای جامعه مفیده رو رد می کنن
صد البته. نه تنها مذهب ، بلکه خدا. اگر کمی فکر کنید خودتون اینو میفهمین. اما این به اون معنی نیست که کارهایی که توی جامعه خوب تلقی میشن بدون مذهب یا خدا بد میشن و برعکس. بلکه بیخدایان معتقدن که این خوبی و بدی درکی نسبیه که طی قرن ها تکامل توی انسان بوجود اومده. چه بسا بشه پیامبران رو برای این امر سرزنش کرد که خوبی های جامعه بشری رو به اسم خودشون و خداشون تموم کردن. خداباوران کارهای خوب رو به این دلیل انجام می دن که خدا بهشون پاداش بده و کارای بد رو به خاطر این انجام نمیدن که خدا عذابشون نده. این ابتذاله نه فضیلت. باور به دنیایی بعد از این زندگی تمام ارزش ها رو به ابتذال می کشونه.
فکر کنید من و شما با هم دوستیم ، دوست خیلی صمیمی. حالا بعد از چندین سال دوستی ، شما از من کاری میخواید که میتونم براتون انجام بدم. اگر بعد از انجام اون کار من مقداری پول بابت کارم از شما بخوام چی فکر می کنید؟ آیا این طلب مزد کردن ارزش کمک من و دوستی منو از بی نهایت به همون مقدار پول کاهش نمیده؟ همینطور اگر به خاطر خدا دروغ نگید ، یا به خاطر خدا راست بگید و نه به خاطر انسانیت و ارزش واقعی راستی و زشتی دروغ ، ارزش کارتون هم به اندازه همون خداتونه. (یعنی هیچ و پوچ ، اصلا ارزشی نداره). از طرف دیگه همین مذهب در طول تاریخ باعث کشته شدن میلیون ها و بدبخت شدن میلیاردها انسان شده. همین امروز هم مذهب باعث حماقت هاییه که از بشر قرن بسیت و یکم بعیده. مثلا به مسئله اسرائیل و فلسطین نگاه کنید. دو ملت برای یک تکه زمین هر روز همدیگرو میکشن. چرا باید چیزی که باعث رنج بشره مفید دونست.
دوستان وقتی میگم دنیا بی خدا زیباتره برای همیناست که شنیدید و صدها مثال دیگه. اغلب کسایی که از خدا و دین طرفداری میکنن نمیدونن اصلا چیزی که ازش طرفداری میکنن چیه و چه پیشینه ای داره. به عنوان مثال من چندین نفر رو میشناسم که شدیدا به حق بودن کتاب قرآن و اینکه از طرف خدا نازل شده اصرار دارن و از تمامی چیزهایی که توش نوشته شده دفاع میکنن بدون اینکه حتی یکبار خونده باشنش. بعضی ها هم خوندنش اما به زبونی که نمیفهمن در واقع میشه گفت اونا هم نخوندن. اکثر اونهایی که ادعا می کنن به خدا اعتقاد دارن و در مورد اعتقادشون فکر هم کردن ، ساعت ها با خدا صحبت کردن و این صحبت کردن خودشونو فکر کردن در مورد وجود خدا می دونن. اونها اول فرض به وجود این ادعا گذاشتن و انقدر به خودشون تلقین کردن که این مسئله محالو بدیهی میدونن.
بیشتر طولش نمیدم. امیدوارم روزی آمار نظر سنجی هام اونطور بشه که دوست دارم نه اونطور که پیش بینی می کنم. راستی این نظر سنجی ابتدای سال میلادی عوض میشه.
موفق ، پیروز و سربلند باشید.


۴ نظر:

ناشناس گفت...

خوب‌ئه.فقط حيف كه گوش‌هاوچشم‌هاپرازحرف‌هاي ديگ‌ئه‌ست.

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز
کسانی که به وجود خدا اعتقاد دارند دلایل زیادی رو برای این ادعاشون بیان می کنند
اما شما و امثال شما دلایل خاصی ندارید. واضحه که اگه به خدا اعتقاد نداشته باشی راحتری!
آخه اگه فکر کنی که هرجور بخواهی می تونی زندگی بکنی و تازه اون دنیایی هم نیست که کسی خرتو بگیره مگه می شه راحت نباشی

یه کم بیا و محمد(ص) رو رفتار شناسی بکن
کسی که در سن 40 سالگی بعد از سالیان سال عبادت خدا به یک باره بی خدا می شه و میاد می شه یک بازیگر حرفه ای و خودش دور پارچه ای می پیچه و می گه که جبرئیل رو دیدهک و
ترسیده. ای جامه بر تن پیچیده برخیز و انزار کن(مدثر..)
بعد میاد پروت خودشو همسرش رو تو سه سال محاصره در راه خدا هزینه می کنه و با بت پرستی مبارزه می کنه و دشمنی سران مکه رو می خره و بعد یه نماز از بین خودش اختیار می کنه و هر روز یه عالمه شعر می گه و توش اشتباهی نیست و به اشتباه نمی گه مردم خورشید رو نمی بینید که به دور زمین در گردشه و با تهیدستا دوست و یاوره و اونها رو به ثروتمندا ترجیح می ده و با مسیحیا مباهله می کنه و دخترشو تو این مباهله می بره که اگه دروغگو باشه خدا بکشتش و به طرفداش به جای اینکه حال بده یه آلمه دستور سخت می ده. زن کم بگیرید شراب نخورید نگاهتون رو کنترل بکنید نماز بخونید روزه بگیریر همه به طرداراشون حال می دهند ولی اون حالشون رو می گیره و تازه بر خودش نماز شب رو واجب می کنه و هر ب جلو همسر و یارانش باید یه عالمه نماز بخونه و .........
http://www.ghorankalamegod.blogfa.com/

ناشناس گفت...

زیباتر هست چون انسان دنیای اطرافش را ساده تر و واقعی تر می بیند و ولی زمانیکه درگیر وجود توهم و خیالهایی مانند انسانهای ماورا طبیعت و سوپرمن هایی که معجزه می کنند و یا از غیب خبردارند یا پس از هزاران سال زنده هستند- اعتقاد به وجود دنیایی که در اون همه چی خوب هست یا در جوی هاش عسل جاری است و زنان زیبایی هستند که منتظر تو هستند -این ها هست که زندگی را پیچیده میکند .
برای رها شدن ازدست توهمات باید استقلال فکری داشت و جرئت به چالش کشاندن بسیاری از باورها رو داشت.

ناشناس گفت...

ما هم مثل بقیه انسان ها از نعمتهای دنیا استفاده می کنیم و در کنارش هم سعی می کنیم به اخرت هم توجه کرده و از گناهان دوری کنیم ، حالا به نظر شما اگه یه درصد احتمال بدهیم که اخرت وخدایی وجود داشته باشه این هشتاد زندگی ارزش سالها عذاب رو داره، حتی اگه وجود هم نداشته باشه بازهم ما چیزی رو از دست نداده ایم و از زندگیمون لذت بردیم.